2011. november 27., vasárnap

Megjelent a Linux Mint 12 "Lisa"

Tegnap megjelent a Lisa kódnévre hallgató Linux Mint 12 végleges kiadása.

A Linux Mint 12 a Gnome 3, az MGSE, a MATE területén, kinézetében és a keresőmotorokat illetően tartalmaz fontos fejlesztéseket.
Az újdonságok listája és képernyőképek a rendszerről itt tekinthetők meg.

A kiadási megjegyzések az oldal alján találhatók.

Rendszerkövetelmények:

  • x86 processzor (A 64 bites verzióhoz 64 bites processzorra van szükség, a 32 bites mindkét típuson működik.)

  • legalább 512 MB RAM (1 GB ajánlott)

  • 5 GB szabad lemezterület

  • 800x600-as felbontást lehetővé tevő videókártya

  • CD/DVD meghajtó vagy USB port


Verziófrissítési lehetőségek:

  • itt található egy (angol) útmutató a korábbi Linux Mint verziókról való frissítésről

  • az RC-ről való frissítéshez telepíts minden 1-es és 2-es szintű frissítést, valamint a 3-as szintűek közül a "mate" és "caja" frissítéseket


Torrentek letöltéshez:

MD5 ellenőrzőösszegek:

  •     32 bites DVD: ee3d6e2ca498bc7685b7f17cdb5f2eea

  •     64 bites DVD: 548f0ac303fea840ef138e5669880a74

  •     32 bites CD kodekek nélkül: 40562d26447207cb5111f94b93957a58

  •     64 bites CD kodekek nélkül: 641e0ab8f746b82c36fc3f0bbca70dc7


HTTP tükörszerverekről való letöltéshez az eredeti bejelentés alján találhattok linkeket.

Kiadási megjegyzések: ismert problémák

MATE

  • A MATE még mindig a fejlesztés korai szakaszában van, és nem tekinthető stabilnak.
    A Linux Mint 12-be azért került mégis bele, hogy a fejlesztők visszajelzéseket gyűjthessenek.

  • Ha a MATE panel nem jelenik meg bejelentkezés után, válts más témára. A MATE inkompatibilis bizonyos (Murrine alapú) témákkal Linux Mint és Ubuntu alatt is.

  • A MATE nem futtatható live módban. Miután telepítetted a rendszert, a bejelentkező képernyők kiválasztva próbálhatod ki.


Mint4win

  • Ha Mint4winnel telepítetted a Linux Mintet, a rendszer betöltése megakadhat a "prefix is not set" hibaüzenettel. Ezt figyelmen kívül hagyhatod, és pár percen belül folytatódik a rendszerindítás.


Moonlight

  • A Moonlight kikerült a Linux Mintből egy bug miatt, mely a Firefox összeomlását okozza. Időközben megoldották ezt a problémát, így mostmár letölthető az új verzió a Moonlight projekt weboldaláról.


Ezen kívül jelentkezhetnek más, az Ubuntuval kapcsolatos problémák is, ezért érdemes elolvasni az Ubuntu 11.10 kiadási megjegyzéseit is.

Kiadási megjegyzések - fontos információk:

Overlay scrollbar

  • A Linux Mint 12-ből eltávolították az ún. "Overlay scrollbar"-okat (olyan görgetők, melyek az ablak külső szélén jelennek meg akkor, ha az egérrel oda mutatunk). A funkciót az "overlay-scrollbar" és a "liboverlay-scrollbar-0.1-0" csomagok telepítésével aktiválhatjuk ismét (újra kell indítani a gépet).


Fekete képernyő az indítás alatt

  • A Linux Mint 12 indítóképernypje teljesen fekete, tehát nincs többé rajta a szokásos logo a zöld pöttyökkel. Ez direkt van így. A telepített rendszer viszonylag gyorsan elindul, és a fekete képernyő egységesen néz ki minden gépen, a telepített driverektől függetlenül.


CD lemezképek

  • Ha CD-ről telepíted a Linux Mintet, hiányzik néhány alkalmazás és a multimédia kodekek. Ezeket könnyen fel lehet telepíteni az Üdvözlő képernyőn található "Frissítés a DVD kiadásra / Upgrade to the DVD edition" gombra kattintva, vagy a Menü --> Adminsztráción keresztül.

  • (Amennyiben valaki Japánban vagy az USA-ban szeretné terjeszteni a Mintet, mindenképp ezt használja, ugyanis a CD nem tartalmaz szabadalmi jogi korlátokba ütköző komponenseket.)


Helyi tároló, GnomePPP

  • A GnomePPP és bizonyos driverek nincsenek alapértelmezetten telepítve, de a Linux Mint 12 helyi tárolója tartalmazza őket.

  • Ezt az alapértelmezetten nem engedélyezett tárolót az /etc/apt/sources.list fájl /etc/apt/sources.list.d/local-repository.list sora előtti # jel eltávolításával, majd egy ezt követő csomaglista frissítéssel aktiválhatjuk.


Windows telepítő

  • A Mint4win nem tud kezelni nagy ISO fájlokat, ezért csak a kodekek nélküli CD változatban található meg.

12 megjegyzés:

  1. Nagyon vártam már az Ubuntu 11.10 után, mert nehezen barátkozom meg vele. Megérkezett. Feltelepítettem, lefrissítettem és 10 perc alatt már vagy 3× omlott össze. :( Remélem javítanak rajta...

    VálaszTörlés
  2. Magam is vártam.
    Az Ubuntu 11.10-ben több bosszantó apróságot is találtam, ami a Linux mint 12-ben viszont jól működik!

    Egyik: a skype ikonja megvan a panelon,
    gyors.

    Egy valami: a zárt meghajtót az Nvidia optimus technológiához még nem érdemes telepíteni, mert akkor a gnome shell nem indul el. Emiatt csináltam egy újratelepítést :) Az alsó panelt kikapcsoltam a tweak-ban, gyakorlatilag szinte hagyományos gnome shell lett belőle. Nekem így kiváló.

    Meglátjuk milyen lesz. Bízok hozzá.

    VálaszTörlés
  3. Jah, Ubuntu alatt hiába léptem ki a skype-ból maga folyamat nem lépett ki. Ha a skype ablakát becsuktam nem tudtam előhozni ugye a tálcáról (hiába adtam a kivételekhez a dconf-tool-ban).

    Itt viszont jól működik.

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!

    Feltettem én is az LM12-t. nagyon tetszik, szép, gyors! Viszont olyan gondom lenne vele, hogy az alap felülettel ( azt hiszem ez a gnome3+mate [remélem nem írtam hülyeséget, ha mégis akkor elnézést]) nem találok sehol olyan lehetőséget, hogy kitegyek egy ikont az asztalra, valamint nem tudok a panel re kirakni dolgokat (gondolok itt egy processzor figyelőre). Jelenleg leszedtem hozzá egy kde-full -t, hogy legalább tudjam használni ezeket a funkcióit, de szeretnék vissza térni a "gyári" alapra mert nagyon tetszik. Remélem tudtok segíteni, hogy ezeket a funkciókat hol lelet megtalálni, vagy hogy lehet életet lehelni bele.

    Köszönöm a válaszokat előre is.

    Üdv.
    Buci

    VálaszTörlés
  5. Szia! Ajánlom figyelmedbe a következő linken található topikot: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=42&t=86813

    A 2b. pontban van leírva az ikonkészítés mikéntje, de más hasznos dolgokról is olvashat az ember. Megtekintésre javaslom a következő topikot is, jómagam ez alapján állítottam be a gnome-shell-t: http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=205&t=85775

    Üdv
    Gergő

    VálaszTörlés
  6. Az ikon az asztalon: tweak kisalkalmazás, file manager handle desktop (lehet magyarul is ki lehet választani nem tudom), ott be tudod állítani azt is, hogy a csatolt eszközök megjelenjenek-e szintén az asztalon, stb.

    A proc. figyelőre létezik extension:
    https://extensions.gnome.org/?page=3
    https://extensions.gnome.org/extension/9/
    Bár ezt nem tudom mennyire kompatibilis az LM12 Gnome shelljével. Magam is hiányoltam ezt a kisalkalmazást a gnome3-ból. Bár nálam a gkrellm alkalmazás váltotta azt ki. Én ezt az extension-t nem használom.

    Nézd meg a gkrellm-et nekem bejött.

    VálaszTörlés
  7. köszi a válaszokat. sikerült megoldani a dolgot :)

    VálaszTörlés
  8. ja ami kimaradt:
    Procis alkalmazást megoldotta a : screenlets nevű progi
    Ikont az asztalra pedig: gnome-desktop-item-edit ~/Asztal/ --create-new parancs oldotta meg :)

    VálaszTörlés
  9. "A Moonlight kikerült a Linux Mintből egy bug miatt, mely a Firefox összeomlását okozza. Időközben megoldották ezt a problémát, így mostmár letölthető az új verzió a Moonlight projekt weboldaláról."

    Miért van az, hogy amikor telepíteni szeretném Firefox alá, akkor kiírja, hogy nem kompatibilis vele?

    VálaszTörlés
  10. Ez a gnome3+mate nagyon jó! Gyors, alig eszik memóriát, és ugye, hogy meg lehet csinálni a klasszikus gnome felületet!

    VálaszTörlés
  11. Én is nézegetem egy ideje, de nem jöttem rá. Mi a fenének az alsó-felső panel, ha hétköznapi módon az ég világon semmit nem lehet kezdeni vele. Én elhiszem, hogy a neten össze lehet vadászni a fórumokból a megoldást, de ugye nem ez a végső cél? A régi gnome felületet egyetemi végzettség nélkül lehetett testre szabni....

    VálaszTörlés
  12. Azt nem tudja véletlenül valaki, hogy a jobb alsó sarokban mi az a felkiáltó jel? Nem tudom, mit kellene kezdeni vele, vagy mi a szerepe.

    VálaszTörlés