2011. március 4., péntek

Wine leírás DirectX támogatással komolyabb játékokhoz (Frissítve WineSetup 3.4-el! 2012. 12. 14.)

Ahhoz, hogy játszhass is a wine-al, először is telepítsd fel a zárt meghajtót a kártyádhoz. Ezt megteheted kézzel, vagy akár a beépített zárt meghajtó telepítési eszközzel (Rendszer menüben található).



==TELEPÍTÉS==

Ezek után töröld a jelenlegi wine telepítésedet. (Synaptic-ban wine-ra keress rá, és a wine és wine-gecko csomagok teljes eltávolítását válaszd, majd a fájlkezelőben kapcsold be a rejtett file-ok megjelenítését, és a .wine (pont is fontos!) könyvtárat töröld ki!

Most add hozzá (ha még nincs hozzáadva) a telepítési forrásokhoz a wine PPA-ját:

Terminálba:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa

sudo apt-get update

Ezzel a wine repót felvettük. Most telepítsük is fel. A következő csomagok kellenek:



Ha ezzel kész vagyunk, akkor le kell tölteni az én kis wine telepítő csomagomat, ami mindent tartalmaz, amire ezek után szükség lesz. Innen tölthető: (A link már az újabb winesetup 3-as verzióra mutat, de a csomag neve továbbra is winesetup.tar.gz!!!)


WineSetup 3.4

Ezt a file-t csomagold ki a saját home könyvtáradba. (Létre fog hozni egy saját mappát winesetup néven.) Most a filekezelőben lépj be a winesetup mappába, és adj futtatás jogot a winesetup.sh file-nak. (Jobb katt a file-on, tulajdonságok, utána jogosultságok fülön Fájl futtatásának engedélyezése, vagy ilyesmi.)

Most terminálban:

cd winesetup

sh ./winesetup.sh

Ez lefuttatja a scriptet, ami feltelepíti és beállítja a DirectX 9-et. (Közben a függvénykönyvtár felülbírálásokat is, pl. d3d8=builtin, stb., ismerős lehet azoknak, akik már csináltak hasonlót. Azon kívül a registry-ben is megcsinálja a megfelelő beállításokat.)

Ha lefutott, zárd be a terminált.

==ELLENŐRZÉS==

Nyomj ALT-F2-t, és írd be a kis ablakba:

regedit

Majd ENTER. Kis idő múlva olyasmit kell látnod, mint a winesetup könyvtárban levő wine.png fájl. (Nézd meg azt is.)

Most ellenőrizni kell, hogy jók lettek-e a beállítások. (Sosem árt az óvatosság)

Ahhoz, hogy tényleg az én képemhez hasonlót láss, a kis ablakban navigálj el a

HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\Direct3D

részhez. Itt mindennek ugyan annak kell lennie, mint az én képemen, kivéve az utolsó két értéket, ami a

VideoPciDeviceID

VideoPciVendorID

Ezeknek illeszkedni kell a te rendszeredhez, ellenőrizzük is le.

Terminál elő és:

lspci

Parancsot add ki. A kimenetben ki kell keresned a videókártyádat. Nekem ilyen:




Az aláhúzott sor a lényeges. Szóval itt ki kell keresned a videókártyád sorát, ami nálad valószínűleg más, talán nem is nVidia, hanem ATI (AMD), vagy Intel, vagy akármi. A sor eleje a lényeg, ami nálam 02:00.0. Ezt a számot jegyezd meg, ami a te kártyádnál más is lehet. Most terminálban ezt add ki:

lspci -n

Valami ilyet kapsz:



A lényeg az a sor, ami az előzően megjegyzett számmal kezdődik (piros aláhúzás.) A fontos az lesz, amit sárgával húztam alá. Ez a videókártyád eszközazonosítója, ezekkel kell összehasonlítani a regeditben levő értékeket. Szóval vissza a regedithez. A

VideoPciDeviceID

utáni értéknek meg kell egyeznie a sárga aláhúzásnál levő kettőspont utáni értékkel! (a példában a 086f).

A VideoPciVendorID-nek pedig a kettőspont előtt levő értékkel! (a példában a 10de, bár ha nVidia kártyád van, akkor az nálad is ennyi lesz, ez az nVidia azonosítója)

Mi van, ha valamelyik nem jó? Nos, akkor rámész az egérrel a módosítani kívánt értékre, jobb egérgomb, Modify, majd beírod a megfelelő értéket. (hexadecimálisan, pl 10de)

Ugyan így, ha a videókártyádnak 256 MB-nál több memóriája van, akkor azt kézzel kell megadnod. (Ugyanis a script nem képes többet detektálni) Ez úgy teheted meg, hogy a

VideoMemorySize

értékét módosítod. Pl. 512MB RAM-nál írd be értéknek az 512-t a 256 helyett. (Az ne zavarjon, hogy ez egyébként egy szöveges -string- változó, így kell csinálni.)

Ha minden kész, akkor a regeditben a Regisztrációs Adatbázis menüpont Kilépés parancsával bezárod a regeditet.

==UTÓMUNKÁK==

Még annyi, hogy utána ALT-F2 és írd be:

winecfg

Itt el kell menned a Meghajtók lapra, és az Autofelism... gombot megnyomni. Majd a Grafika fülön állítsd be az Ablakbeállítások résznél, amit szeretnél, de hagyhatod úgy is, ahogy van. Végül nyomd meg alul az Alkalmaz és utána az Ok gombot, majd töröld a winesetup könyvtárat is!

Most már telepítheted is a kívánt játékokat. Ha image fájlokat akarsz használni, ajánlom feltelepítésre az AcetoneIso2 nevű programot. (Getdeb.net Apps repójából telepíthető).

Ezzel a módszerrel nekem kitűnően fut a Painkiller és a FlatOut2 is.

Jó tanács még, hogy a wine appdb oldalán (http://appdb.winehq.org/) keress rá a telepítendő játékra, és az adatlap alján levő részt is olvasd el. Itt szoktak hozzászólások szerepelni, amik sokszor kellenek, hogy mégis elinduljon a játék, vagy bizonyos problémák megoldása is itt szokott lenni.

Egyéb dolgok telepítéséhez pedig ezt az oldalt ajánlom:

http://howto.landure.fr/gnu-linux/install-directx-9-0c-on-linux-using-wine

Itt egészen az Active Movie installation részig mindent elvégeztünk már, azokat ne csináld meg még egyszer. (Kivéve a DOS memory space access-t, ami régebbi játékokhoz kellett, ahogy nézem, még Ubuntu 8.04-en. Nagyon ritkán, nagyon régi játékoknál lehet hasznos, ezért nem került bele a scriptbe.)

FONTOS!

A winesetup.tar.gz file-t ne töröld le. Ha mindennel kész vagy, a könyvtárat (winesetup) töröld ki, ugyanis a kellekek-ben levő egyik file-on visszavonhatatlan módosítást hajt végre a script. Így nem is futtatható másodjára sikeresen. Tehát ha újra használnod kell, akkor csomagold ki megint a winesetup.tar.gz-t, de előtte töröld a winesetup könyvtárat.

A linuxmint.hu oldalra fel fogok tölteni egy leírást az xorg beállításával kapcsolatban is. Érdemes azt is átolvasni, mivel ide kell a 3D teljesítmény, amiben az a leírásom sokat segíthet. Végül azért indítsd újra a gépet, majd...


...a sikert ellenőrizheted, ha ALT+F2-t nyomsz, majd beírod a kis ablakba:

wine dxdiag

Erre elő kell jönnie a DirectX tesztelő programnak, Windowsból ismerős lehet!

Végül jó játékot, sok sikert kívánok minden vállalkozó kedvűnek!

Ja és akik KDE-t használnak, egy nagyon hasznos dolog:  A Rendszerbeállítások->Asztali Effektek->Speciális oldalon tegyél egy pipát az "Asztali effektek felfüggesztése teljes képernyős ablakoknál" részbe! Nagyon sokat tud dobni a teljesítményen teljes képernyős játékoknál!

35 megjegyzés:

  1. Igen, végre kikerült, remélem mindenki megelégedésére fog szolgálni. Azt nem ígérem, hogy MINDEN játék fog vele menni, de a régebbiek biztosan. (írtam példákat) NFSU és NFSU2-t is futtattam így, de a legtöbb EA Games-es játékot nem szokta szeretni a wine. Pl. a Sims 2-től elbúcsúzhatunk, de a Sims 3 is hasonló dolgokat művel:
    http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=16664
    Szóval csodákra így sem képes, de ezzel a leírással bőven többet tud.

    UI: Köszönet a szerkesztés gombért a többiek nevében is! Ja, igen. A leírás LM KDE 9 és 10-en, és LM Gnome 9-en lett kipróbálva. (meg régen kubuntu 9.10-en)

    VálaszTörlés
  2. megéri atis , kártyával próbálkozni ? Sok helyen olvastam h az ati kártyák támogatása linux alatt gynge.

    VálaszTörlés
  3. Amennyiben fel van telepítve az ATI-s zárt meghajtó, akkor meg lehet próbálni. Ha a Compiz képes nálad működni, ez is fog.
    A fórumon belül ide írtam egy kis segítséget ATI-soknak. Remélem, használ.
    http://linuxmint.hu/groups/alkalmazasok/forum/topic/fglrx-szaggatasmentes-kep/

    VálaszTörlés
  4. Szép részletes útmutató, köszönjük! Nekem közben sikerült működésre bírni azt a két játékot, amit akartam, de ha bármikor szükségem lesz plusz infóra, ezzel kezdem :)

    VálaszTörlés
  5. Azért annyit kérnék, hogy aki leszedte és használta, legalább írjon ide, hogy jól működik-e.

    VálaszTörlés
  6. FONTOS!

    Nemsokára elkészül a winesetup2. Jó lenne, ha az új verziókat, leírásokat tárolhatnám valahol, főleg egy honlapon lenne érdemes egy lapot csinálni neki. Aki szeretne segíteni és van saját honlapja, ahova akár egy aloldalra szívesen kitenné, az írjon ide. Úgy tervezem, hogy folyamatosan fogom fejleszteni, ezért lenne szükség egy oldalra. Előre is köszönöm.

    VálaszTörlés
  7. Gratulálok, igazán szép munka!

    Felraktam a Mint 10-et, csak hogy kipróbálhassam, jelentem megy vele a Steam!
    Persze kissé köhögve indult (dobott pár hibaüzenetet) de működik.
    Játékokról csak később, mert holnap meló...

    VálaszTörlés
  8. Azért a tisztesség kedvéért meg kell említenem, hogy a
    http://howto.landure.fr/gnu-linux/install-directx-9-0c-on-linux-using-wine
    oldal alapján csináltam (ezt így még nem írtam le)
    Viszont a második kiadás változtatásai már saját próbálgatások lesznek. (Mondjuk van olyan rész a scriptben is, amit én csináltam.)

    És a ma kölcsön kapott STALKER Clear Sky is ment. (A winesetup2 jelenlegi állapotával úgy, ahogy. Nem tökéletes.) Nem patch-eltem meg, lehet az a baj, nem tudom, még sose láttam windowson futni, állítólag ott se valami szuper.

    A leírást meg használjátok együtt az xorg-os leírással.Sokat dobhat az FPS számokon.

    VálaszTörlés
  9. Steames játékokat is működésre lehet bírni?

    VálaszTörlés
  10. Half-Life 2 remekül fut Steammel. :)

    VálaszTörlés
  11. Hali!
    Kösz a leírást.Érthető volt még nekem is, aki most használ előszőr Linuxot.
    A cuccot leszedtem és a Colin Mcrae Rally 4 kíválóan fut!
    Kösz!

    VálaszTörlés
  12. Ez volt a cél. Hogy egy olyan ember is tudja használni, aki még kezdőnek számít :) De a következő még jobb lesz. Azért továbbra is ajánlom olvasásra az xorg leírást is.

    VálaszTörlés
  13. Wine 1.3al működik? Hulladék synaptic szopat, és ha kijelölöm a wine-t , az 1.3at akarja telepíteni, pedig poén, a szimpla 'wine' felirat verziószáma 1.2 a synaptic szerint. Ha meg átrakom a wine1.3-gecko -t és a wine1.3 -at az 1.2-esre akkor kiveszi a telepítő a 'wine' felirat elől a pipát, akkor is ha beállítom a synapticot, hogy ne kezelje az ajánlott csomagokat függőségként.

    VálaszTörlés
  14. Törölj minden wine-al kapcsolatosat a synaptic-al, majd a home-odban is a .wine (pont-al kezdődik!) mappát. Utána telepítsd fel a wine 1.3-ast. (Úgy ahogy írtam, csak 1.3 lesz, nem az 1.2-es.) Aztán a többi dolog is jöhet a leírásból. Működnie kellene. (Bár volt, ahol csak 1.2-vel tudtam telepíteni, 1.3-al nem működött a dolog) Itt egy újabb változatom: http://www.mediafire.com/?zedzt0sr3134c1e Ez egy másik winesetup, de ugyan úgy kell használni, ahogy a leírásomban szerepel. (Bár nálam még a wine is kijelölhető, ami az 1.2.3-at teszi fel, vagy van wine1.2 és wine1.2-gecko csomagom is. Nálad nincs? (Hanyas verzióju a rendszered? Mert nekem még Karmic van, csak ezért.) Egyébként a sima "wine" nevű csomaggal nem kell foglalkozni, az csak metacsomag, ha kiveszi a pipát előle, nem érdekes.

    VálaszTörlés
  15. Értem köszi szépen. Akkor végülis feltudom rakni a sima wine nélkül, de ha ez az új csomagod működik az 1.3al akkor akár telepíthetem azt is , nem? Vagy melyiket ajánlod inkább? Amúgy Ubuntu 10.04-et használok jelenleg, kernel 2.6.32-40-generic. Illetve egy vmi érdekelne, olvastam synapticba a sima wine mellett hogy meta package (meta csomag ahogy írtad), az mit takar?

    VálaszTörlés
  16. Van wine1.2 és wine1.2-gecko csomag nálam is. Azt a meta wine-t kivette telepítés alól, pedig 1.2.3, nem értem, de akkor ezek szerint jó lesz anélkül is.

    VálaszTörlés
  17. A metacsomag nem valódi programcsomag, csak olyas valami, ami függőségeket rak fel, pl. az ubuntu-destop metacsomag felrak mindent, amit az alapértelmezett ubuntu telepítés tartalmaz. Ha uninstallálsz egy metacsomagot, az nem törli azt, amit felrakott. Olyasmi, mint egy lista. Nem létszükséglet a megléte. A "wine" metacsomag nélkül is telepítheted magát a wine-t. (A wine1.2 csomag felrakásával, például) Jónak kell lennie anélkül is.

    VálaszTörlés
  18. ThotTee: Azért majd jelezz, hogy sikerült-e.

    VálaszTörlés
  19. Értem, szóval egy hivatkozás lista, hogy mik tartoznak esetleg egybe. Most állok neki megcsinálni, írok majd.

    VálaszTörlés
  20. Lefutattam a winesetup.sh-t. Egyelőre ennyi: http://pastebin.com/ZQ1D8tJd
    Remélem ez így jó :) Elég sok error-t ír v. mi az:)

    VálaszTörlés
  21. regedit-be a videomemorysize-t átírtam 1024-re.

    VálaszTörlés
  22. A VideoPciDeviceID és VideoPciVendorID értékeket rendesen felismerte Ati kártya esetébe is.

    VálaszTörlés
  23. Úgy néz ki a D3D támogatás működik rendesen. A World of Warcraft-ot futattam régebben wine-al. Akkor a regisztrit így változtattam meg.

    a. Find this key HKEY_CURRENT_USER\Software\Wine\
    b. Highlight the wine folder in the left hand pane by clicking left on it. The icon should change to an open folder
    c. Right-click on the wine folder and select [NEW] then [KEY]
    d. Replace the text New Key #1 with OpenGL
    e. Right-click in the right hand pane and select [NEW] then [String Value]
    f. Replace New Value #1 with DisabledExtensions (Notice it’s case sensitive!)
    g. Then double click anywhere on the line, a dialog box will open.
    h. In the value field type GL_ARB_vertex_buffer_object

    Most azért is töröltem a wine-t és próbáltam a Te a módszereddel, mivel az élsimításból nem igazán éreztem eddig szinte semmit. Sajnos ez egyelőre most se nagyon változott. A csili-vili dx9es shader víz effekteket egyelőre sajnos nem tudtam megnézni, mivel felkéne töltenem az eredeti accountomat, de erre hamarosan sort kerítek. Az a régi módszerrel nem működött, kíváncsi vagyok hogy esetleg így változik-e a dolog.

    Köszi szépen az útmutatást!

    VálaszTörlés
  24. Viszont van olyan .exe fájl amit eddig tudtam futtatni, most nem tudok. Ilyen az Irfanview 3.91-nek a telepítője. Nem értem mi lehet a gond:S

    VálaszTörlés
  25. Még annyit tehetsz, hogy most pedig kijelölöd telepítésre a wine1.3-as csomagot, a wine1.3-gecko -val együtt. Ez kijelöli eltávolításra az 1.2-est, semmi baj, hagyd neki. Csak a .wine (pont wine) könyvtáradat ezúttal ne töröld! Így megmarad minden, amit a scriptem beállított, plusz friss lesz a wine. Talán azzal megoldódnak a problémák. (Nekem eddig minden ment vele, amit próbáltam. Irfan-t ugyan nem, de pl. a Total Commander-nek nem tesz be, az Irfan-nak se kellene. Kisebb wines játékok is jól mennek, pl. mind a két Crazy Machines, ha ismered, nem csak a komolyabb játékok.) De furcsaságok mindig vannak. Pl. a Painkiller-t nem tudom felrakni, csak ha 0.8x -es wine-al telepítem. Ha újabb a wine, nem tudom a serialt beírni, mert nem engedi se enterezni, se leokézni, se semmi. De ha fenn van, akkor akár 1.3-assal is fut a játék.

    VálaszTörlés
  26. Oké, köszi szépen.

    VálaszTörlés
  27. Lenne egy kérdésem. Kitöröltem a wine menüt az alkalmazásokba, ubuntu alatt, mert sok telepített windowsos szoftver is benne maradt. Gondoltam mivel újrarakom úgyis vissza fogja rakni az alap menüpontokat, de nem tette. Miként tudnám újból visszahozni?

    VálaszTörlés
  28. A Rendszer-menüponton belül lennie kell menüszerkesztőnek. Ha nincs, akkor az Alkalmazások menüpont fölé állva jobb egér gomb, és ott lesz menüszerkesztő. Azon belül keresd ott, ahol lenni szokott, és tegyél elé pipát. Ha Unibugot, vagy Gnome3-at használsz, akkor nem tudom. Én KDE4-et használok.

    VálaszTörlés
  29. Onnét töröltem le, sajnos így visszapipálni se tudom, és az újratelepítés sem oldja meg :S

    VálaszTörlés
  30. Kíváncsi lennék, mit akartál futtatni wine alatt?
    Egyébként nézd meg újra a leírást! Frissítettem, és a WineSetup-ból is újabbat készítettem!
    Remélem, ez már jobb lesz!

    VálaszTörlés
  31. Nálam AMD-s videókártyával, nyílt meghajtóval is mennek jól a játékok...

    http://www.youtube.com/watch?v=t9WkzUqXCX8

    VálaszTörlés
  32. Üdv!
    Nagyon szépen köszönöm a leírást most már max fpsel tudok wow-zni. Király vagy.:))))))

    VálaszTörlés
  33. Alapos leirás, de nem próbálom ki, mert a PlayOnLinux egyszerübb és ugyanezt el tudom vele érni, azaz minden fut vele ami kell!

    VálaszTörlés
  34. 'Hát asszem' eljött a'z M₵ végnapja !
    Mer hogy én úgy kivágom mint a pinty ! Köszönhetően neked !
    Az eggyetlen dolog amire használtam néha: far cry 2.
    Igaz hogy le kellett vennem a minőséget 'alacsony'-ra, de akkor is !

    Hát köszönet érte !

    VálaszTörlés