2012. április 12., csütörtök

Megjelent a Linux Mint Debian 201204 RC

Végre letölthetők az új LMDE lemezképek! A most kiadott RC két, asztali környezet szerinti verziót kínál:

- A hagyományos LMDE Gnome megfelelőjeként az LMDE MATE/Cinnamon a MATE-et használja alapértelmezett környezetként, de telepítve hozza a Cinnamont is. Bejelentkezéskor választhatjuk ki a használni kívánt környezetet.






 - A másik lemezkép az XFCE desktopot használó LMDE frissített verzióját tartalmazza:

Az asztali környezetektől eltekintve a legfontosabb változás, hogy ezek a rendszerek már a negyedik frissítőcsomagot, és annak részeként a 3.2-es Linux kernelt használják.

Az eredeti bejelentést a Linux Mint blogon olvashatjátok, a tükörszerverek listáját is ott találjátok.

A torrenteket pedig az alábbi linkekről tölthetitek le:

  • MATE/Cinnamon 32 bit (MD5: 20b70de983d2c832d33390c021704fb3)

  • MATE/Cinnamon 64 bit (MD5: 6280daf43ba0dc410064b5d5311b0d8d)

  • XFCE 32 bit (MD5: 43a5d81bab5893ff62cf5e5b703ff757)

  • XFCE 64 bit (MD5: 6e591c13992dbe486825cbc339a63a19)
Röviden az LMDE-ről:

A Linux Mint Debian a Debian testing ágán alapuló fél-rolling disztribúció. A Mint csapat időről időre készít egy pillanatfelvételt a Debian testing tárolókról, az így kialakult frissítőcsomagot egy darabig teszteli, majd mikor elég megbízhatónak tűnik, saját tárolóin keresztül elérhetővé teszi. A frissítőcsomagokról újratelepítés nélkül lehet a következőre frissíteni, ám ez 2-3 frissítőcsomag után igen sok letöltenivalót jelent. Azok számára tehát, akik most váltanak LMDE-re, vagy valamilyen okból újra szeretnék telepíteni, itt a lehetőség, hogy a legfrissebb, negyedik frissítőcsomaggal telepítsék a rendszert.

31 megjegyzés:

  1. Mit javasoltok egy kezdőnek, LMDE-t vagy Ubuntu alapú Mint-et?
    A folyamatosa frissítés szimpatikus az LMDE-ben, mivel nem szeretnék állandóan újratelepíteni, de tartok kicsit a "Debian alapúságától".
    Akik napi szinten használják, mit tapasztalnak: Tényleg sokat kell "reszelni" a rendszert?
    Állítólag gyorsabb az LMDE, de a sima Mint-nek talán nagyobb a közössége (az Ubuntusokat is beleértve), akiktől segítséget lehet kérni probléma esetén.
    Egy családi gépre kéne, úgyhogy minél kevesebb váratlan meglepetést szeretnék.
    Mit javasoltok?

    VálaszTörlés
  2. Szerintem, ha kezdő vagy és nem is szánsz rá sok időt, akkor biztosabb az Ubuntu alapú.
    LMDE-n is általában jól működnek a dolgok, de pl. nincs az az alkalmazás, ami segít a zárt drivereket feltenni. És ppa-kat nem nagyon tudsz használni. Gyorsabbnak állítólag gyorsabb, de nekem nincs összehasonlítási alapom.

    VálaszTörlés
  3. Attila:
    Kijött az LMDE új iso-ja. (Bár ez még csak RC)
    Szerintem 1-2 hét és kijön a végleges. Megúszol vele egy csomó frissítést.
    Szerintem nem lesz vele semmi baj, Én sem értek a Linuxhoz, de azt használom.

    Ha mégis Ubuntu alapú lenne a befutó, akkor meg érdemes megvárnod a Mint 13-at, mert az LTS verzió lesz, tehát 3 évig (talán 5?) jön hozzá minden frissítés, stb. Most 26-án kijön az Ubuntu 12.04 LTS, erre fog épülni, de cca. 1 hónappal később jön ki.

    A sima - nem LTS - verziók 1,5 évig élveznek támogatást.
    És 1/2 évente jön ki újabb verzió belőlük.

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a válaszokat.
    Igazándiból újrakezdő lenék, mivel korábban próbálkoztam Red Hat, SuSE, UHU és Ubuntu Linuxokkal is, de valahogy mindig visszatáncoltam az ablakokhoz.
    Mivel nem csak én fogom használni a gépet, így minél inkább Win. kinézetű OS-t kerestem, s most - emiatt is - nagyon megtetszett a Mint. Szeretnék végre végleg lehorgonyozni ezen az oldalon, s mivel nem nagyon használok játékokat és talán megleszek natív Photoshop nélkül is, ezért bízom benne, hogy nem lesz ami visszatérítsen.
    Az egyébként nem zavar, ha az elején kicsit állítgatni kell, hisz egy Windowst is testre szab az ember, de azt nem szeretném, hogy fél- egy év múlva jöjjenek elő olyan problémák, amik elvennék a kedvem. No meg aztán az újratelepítéseket sem annyira favorizálom, s így jött a képbe az LMDE.
    Virtuális gépen egyébként már teszteltem pár Mint verziót, és semmi negatívumot nem találtam eddig. A hétvégére viszont meg lesz az új vas, úgyhogy gondoltam addig eldöntöm végre melyik verzió is legyen rá feltéve. De lehet, hogy akkor megvárom a végleges LMDE ISO-t, és nekifutok annak.
    Persze ha jön még pár vélemény, akkor azokat is mérlegre teszem!
    Még egyszer köszi nektek a segítséget!

    VálaszTörlés
  5. Nyugodtan töltsd le és telepítsd az LMDE RC-t, az is frissíthető lesz a végleges kiadásra. Én egyébként nem nagyon látok különbséget az Linux Mint Debian Edition és a Linux Mint használhatósága, és kezelhetősége között. Mivel korábban Ubuntut használtál, ezért gondolom, hogy hozzád a "normál" Linux Mint szellemisége áll közelebb.

    VálaszTörlés
  6. Sok éve használok kizárólag Linuxot, és az a tapasztalatom, hogy szinte bármelyik modern Linuxal elboldogulnak a kezdők. Sokáig az Ububntu alapú Mint-et használtam, miután egyre lassabbnak kezdtem érezni az ubit, és szinte soha nem okozott gondot a verziók közti frissítés sem. Mindent felpakol telepítésnél amire szükség lehet, egy használatra kész rendszert kapsz szinte azonnal, és ez igaz bármelyik Mint verzióra. Ami miatt az LMDE-re voksolok, az a csipet sebességtöbblet, és a legendás Debian stabilitás. Több teljesen kezdőnek telepítettem már, és nagy ritka hogy segítséget kérnek.
    Amióta van LMDE, nekem ez az abszolút kedvencem! :)

    VálaszTörlés
  7. Hát, én felraktam ezt az rc-t, de valahogy nem az igazi. A cinnamon el sem indul, az usb-s hangkártya nem megy, és még nem is próbáltam ki rendesen....

    VálaszTörlés
  8. A Cinnamon-nak szüksége van 3D-meghajtóra a videó kártyához, usb hangkártyában nem vagyok jártas. :)

    VálaszTörlés
  9. A telepítés nálam elakad kb. a folyamat negyedrészénél. A live rendszer jól működik, de fogalmam sincs miért áll le a HDD-re vitelnél.
    A folyamatvonal fölött az alábbi sor látható:
    copying usr/share/doc/cups-driver-gutenprint
    Az USB-re kiírt ISO fájl hibátlan. A német és az olasz tükörről letöltött állomány megegyezik. Próbáltam már unetbootin-nal és rufus-szal is kiírni, mindkét esetben a fent leírt pontnál megáll a telepítés.

    VálaszTörlés
  10. Tudom, hogy szükséges a 3D-s meghajtó a Cinnamonhoz. Eddig ment is a cinnamon és a gnome shel is, csak a mate alatt magas volt a proci használat ezért próbálkoztam az rc-vel, de ez még így rosszabb lett...

    VálaszTörlés
  11. A telepítés elakadása nálam is előfordult párszor, mikor usb-ről telepítettem, de általában pár nekifutás után tovább ment.
    Egyébként én is az unetbootin-t használom az ISO kiírására, ami viszont fontos, hogy előtte újra kell particionálni a pen-t, mert másképp nem az igazi, legalábbis nálam így van.

    VálaszTörlés
  12. Nem igazán tudok mit mondani, én nem próbáltam az rc-t, de a frissített rendszer nálam tuti.

    VálaszTörlés
  13. Igazad van haris, a debianos telepítő úgy látszik nem jól kezeli a 8GB-os pendrive-ot. 2GB-osra kiírva már akadás nélkül feltelepült a rendszer.
    Egy bibi azért van: a cinnamonos kezelőfelület nem használható. A tálcán a menüre kattintva felvillan a cinnamonos menü, aztán visszaadja a bejelentkezési képernyőt. A MATE viszont jól szuperál.

    VálaszTörlés
  14. Felraktam kipróbálni ezt az rc-t egy 4Gb-os pendrive-ról,minden gond nélkül települt,
    nekem jobban bejön mint a frissített volt,mert ott eléggé kuszálódtak a dolgok,menük,
    (több hasonló program volt.)
    Így "tisztább" a rendszer,a Cinnamon is gyors,pedig csak egy P4-es gépem van,integrált videó kártyával
    (Intel 82865g). Igazán jó! :)
    De azért jó lenne egy "tiszta" KDE-s kiadás is!

    VálaszTörlés
  15. Itt nagyjából kifejtettem (és mások is) a véleményemet- http://ubuntu.hu/node/29488#comment-327212

    Egyébként kezdőként (nem mintha sokkal többre jutottam volna) simán boldogultam vele, talán jobban is mint Winnel -sőt "hegesztős sikerélményem" is volt még a 9.04-es időkből. Természetesen ez nem win ergo nem úgy műxik minden ahogy az ott megszokott de élhető, használható csupán ember függvénye..

    VálaszTörlés
  16. Megjelent az LMDE végleges iso !
    Például innen: http://ftp.portlane.com/pub/os/linux/linuxmint/debian/
    Amíg a hivatalos oldalakon nem lesz meg.

    VálaszTörlés
  17. Mi változott benne az RC-hez képest?
    Érdemes az RC-helyett feltenni?

    VálaszTörlés
  18. Sok hibát javítottak az RC-hez képest,( http://blog.linuxmint.com/?p=1974 ) viszont ha rendszeresen frissítesz, nincs értelme újratelepíteni.

    VálaszTörlés
  19. Én az RC-t tettem föl, és most volt kb 6-7 csomag amit frissített mikor bementem a frissítéskezelőbe. Azért ez nem olyan sok változás.
    Amúgy meg azt látom, hogy az incoming tárolót használja. (Nem én állítottam be, így volt ahogy az RC feltelepült.)

    VálaszTörlés
  20. Mondjuk az lemaradt az előző hsz-ból, hogy nem gnome hanem xfce felülettel használom. Lehet emiatt nincs sok frissítésem, mert a többi kezelő alatt voltak a nagyobb javítások.

    VálaszTörlés
  21. Igen, az lehet. Meglep, hogy az incoming az alapértelmezett, én úgy tudtam, hogy a latest. Másoknál is incoming van?

    VálaszTörlés
  22. Helló, ez a linux csak asztali gépeken használható igazán jól vagy jó notebookra is? 1 dell latitude d820 gépem van erre keresnék 1 megbízható stabil és felhasználóbarát verziót, nem feltétlen mintett.

    VálaszTörlés
  23. Szia!
    Én is notebook-on használom. Elméletileg nem számít, hogy notebook vagy asztali gép, de notebookoknál gyakrabban előfordulhat, hogy valamelyik hardverelemet esetleg nem tudja kezelni. Azt javaslom, próbáld ki live módban, teszteld le a wifit, kamerát is, és ha minden oké, nyugodtan használhatod a gépeden. Ha esetleg valami nem működik rögtön, azért van rá esély, hogy rá lehet bírni.
    Az LMDE nem a legvészesebb, de nem is a legeslegfelhasználóbarátabb Linux disztró, ha teljesen kezdő vagy, a sima Mintet vagy az Ubuntut javaslom. Mintből jelenleg a 12-es a legújabb, de néhány héten belül megjelenik majd a 13, addig talán érdemes várni, vagy kísérletezgetni.

    VálaszTörlés
  24. Köszönöm a választ, és az ubuntunak, vagy a mintnek melyik stabil magyar verzióját tudnád ajánlani, teljesen kezdő vagyok, igaz már sikeresen telepítettem és használtam is linuxot előtte, de mindig volt valami kis gixer ami miatt nem igazán jött be. Szóval erre az öregecske gépre keresek (dell d820) stabil magyar verziót.

    VálaszTörlés
  25. Ja és a sima mintnek melyik verziója, hol tudom letölteni?

    VálaszTörlés
  26. Mint 12 Lisa a legutóbbi stabil verzió, az oldalon a jobb oldali sávban a Letöltés menüpont alatt találsz linket a torrenthez, amivel a lemezképet tudod majd letölteni. A nyelv a telepítés során kerül kiválasztásra. Ha rögtön az elejétől magyarul akarod használni, töltsd le a lokalizált verziót (ha legörgetsz a főolalon, lesz róla egy bejegyzés, ahonnan le tudod tölteni).
    Ubuntuból nemrég jelent meg a 12.04, ami az utolsó stabil verzió. Erre épül majd a Mint 13, ami még nincs kiadva. Nézd meg szerintem mindkettőt, mert kinézetben elég nagy a különbség.
    Kezdőként a Súgó menüpont alatti leírásokat érdemes elolvasnod a Linux Mint 12-höz, direkt kezdőknek szól, és a live környezettől a telepítésen keresztül a használatig leír minden alap információt.
    Nem tudom, mennyire öreg az a gép, ha nagyon nem mennek rajta az újabb Linuxok, akkor érdemes fontolóra venned valamelyik light felületet használó verziót (Linux Mint LXDE pl, vagy valamelyik XFCE-t használó disztró.) Ezek kicsit puritánabbak, de kevesebbet fogyasztanak.

    VálaszTörlés
  27. Köszönöm a segítséget és a bocs hogy csak úgy kérdezgettem. Egyébként a gépben t7200 as Pentium dupla magos 2 gigaherces proci, 3. 25 giga ram és nvidia quadro nvs 120m grafika, 250 gigás hdd és 1600x1200 felbontásu lcd.

    VálaszTörlés
  28. Óhhh, hát az bőven jó bármelyik Linuxhoz, nyugodtan kísérletezgess :)

    VálaszTörlés
  29. Hola a todos. Yo creo que no nos falta parte de razf3n a todos. Incluso a MInt.No creo que e9stos tuvieran intecnif3n de engaf1ar, me1s bien que la cosas se le ha quedado bastante grande.Este1 claro (creo yo) que no es lo mismo trabajar con la base de Ubuntu que con la de Debian. Con Ubuntu este1 todo pre1cticamente hecho pero con Debian eso ya es otro cantar. Tarde se dieron cuenta de que un mantenimiento rolling se les haceda imposible si queredan un producto realmente estable y a la altura de las circunstancias. Supongo que no es por que no se pueda, simplemente (creo yo) les cogif3 justo en uno de los momentos me1s cruciales y pole9micos que se han vivido en Linux. Por este motivo siempre van un paso por detre1s de Debian Testing. Prefieren sacar Paquetes actualizables completamente testados y no tener que estar corrigiendo errores constantemente cuando los recursos no dan para tanto.Plantearse sacar su propio distro este1 claro que sed quieren hacer, de lo contrario sereda algo realmente absurdo.Yo por mi parte nunca he estado me1s tranquilo (me refiero al sistema) no tengo prisa por que es mi entorno de trabajo y jame1s lo he tenido tan estable y seguro.Prefiero esperar y cuando saque algo me1s, espero que sea igual de estable y seguro.Entiendo perfectamente a los que les gusta estar a la faltima. Yo mismo era uno de ellos. Pero con el reve9s recibido por parte de Ubuntu he visto que las prisas en definitiva no me han servido para nada, me1s bien para salir pitando.Cierto es que me aferro a LMDE como clavo ardiendo. Y no es por que no crea que hayan alternativas que pueda en un momento dado utilizar. Sencillamente por que creo que un producto (bajo mi modesta experiencia) realmente bueno y como deje9 entre ver no he estado con un sistema operativo tan a gusto jame1s.Como digo entiendo todas las credticas habidas y por haber respecto a la poca movilidad de e9ste. Pero por otra parte si nos dejamos llevar por desconfianza y en el enfado dejando de utilizar este distro en cualquiera de sus variantes, esto lo fanico que puede lograr es que un producto que pintaba realmente bien sea finalmente abandonado si ven que los usuarios lo van dejando.Veo estupendo tu queja enviada a Clement burjans y esto es lo que tendredamos que hacer me1s a menudo todos para que se den cuenta de que tiene que responder sobre algo que (como bien dijiste tfa) nos ofrecieron sin que nadie les obligara.Para concluir burjans quiero agradecerte el apoyo que siempre has mantenido con respecto a mi blog (este9 yo en Ubuntu o en LMDE), cosa que he dejado de recibir lamentablemente por parte de otros.Saludos y muchas gracias

    VálaszTörlés
  30. Dear Erika!
    This is the Hungarian Community's website and unfortunately the chance you get a response in Spanish here is very low.
    I recommend you to re-post your comment in English or alternatively you might want to take a look at the Spanish Linux Mint website: www.linuxmint-hispano.com
    Best regards, amina

    VálaszTörlés
  31. Sziasztok!

    Mi a root jelszo mint alatt? Vagy a "mint" userhez tartozo?
    Felraktam pendrive-ra a 2012-04-es LMDE (XFCE DE)-es verziót és Live módban egyszerűen nem tudok még egy partíciót sem megnyitni mivel jelszót kér.
    Google azt mondta:
    fh.név: mint
    jelszó:
    De nekem: Authentication Failure, minden próbálkozásra. (és mountolásnál eleve root jelszót kér)

    Tudnátok segíteni?

    Üdv
    Péter

    VálaszTörlés