2011. február 21., hétfő

Wine alapok

A Linux használatával nem kell feltétlenül lemondanunk minden Windows-os programról.
Egy emulátor használatával működésre tudjuk bírni azokat az alkalmazásokat, amik nem túl erőforrásigényesek, nem kell extra hardver a futásukhoz.
Ilyen lehet például egy nyelvoktató cd, dvd, ami autostart.exe-vel létrehozza a futásához szükséges mappákat, telepíti a keretprogramot.

Ahhoz hogy el tudjuk indítani a .exe fájlt, telepítenünk kell a Wine nevű programot.
A Synaptic csomagkezelővel tudjuk megtenni ezt.







Telepítés után, ha a dvd-t behelyezzük a meghajtóba, felhasználóként tudjuk indítani a
~ $ wine setup.exe utasítással a megfelelő könyvtárban.




A program a /home könyvtárba, a .wine/ mappába fog kerülni, innen tudjuk kiadni a program indításához szükséges parancsot:

~ $ wine ….exe

És már kezdhetjük a program használatát.



Működik a hang is természetesen.
Hasonló módon tudunk futtatni más Windows alkalmazást is.

Bővebb információt itt találhatunk.
http://www.reallylinux.com/docs/toptip4.shtml

16 megjegyzés:

  1. A címből lehet arra következtetni, hogy wine használatában tapasztalt vagy? Bonyolultabb programokat is működésre lehet így bírni? Vagy csak olyanokat, amiknek nincsenek különleges Windows-os igényei?

    VálaszTörlés
  2. Egy komolyabb játékprogram biztosan nem indul el, aztán memória igénye is van. Készítettem pár screenshoot-ot, de ide nem tudom betenni, szóval a Foxit Reader, az Opera, sőt az Adobe Photoshop 9CS2 is elindul, használni is lehet, mondjuk a photoshop azért már nálam 1 GB ramnál piszok lassú. Ki kell próbálgatni, lehet, hogy amit szeretnél az éppen elindul. Egy internet explorer azért nem indul el. :) Jól is nézne ki...

    VálaszTörlés
  3. Van egyébként adatbázis, hogy mi az ami valóban fut alatta:
    http://appdb.winehq.org/

    VálaszTörlés
  4. Hogy ne mindig csak játékokat hozzunk fel példának.Nekem nagyon sok olyan email jön amit az OpenOffice nem nyit meg.Azt írja ki:"A jelszóval védett Microsoft PowerPoint-bemutatók betöltése nem támogatott.".Én azt csináltam ,hogy letöltöttem a Microsoft honlapjáról a Microsoft Office PowerPoint megjelenítőt,ez legális (mert csak megjelenít),és ezzel nézem meg ezeket a pps bemutatókat.De elindult wine-vel a KitchenDraw 5.0 3D-s rajzoló program is és úgy tudom,hogy a NetObjectFusion weblap készítő progi régebbi verzióira is jó(ezt úgy olvastam) A 11.0 még nem megy vele.

    VálaszTörlés
  5. Mielőtt bármit írnék, ne vedd a dolgot sértésnek!
    Szóval, amit írsz, azt én úgy mondanám, a wine feltelepítése. Azonban hátra van még a beállítása. Ez alapból hasonlóval kezdődik:
    http://ubuntu.hu/node/11138 (Az én útmutatóm, amit egy másik emberke útmutatója alapján készítettem.)
    Csakhogy még ez is kevés, mert utána jön a wine registryben egy kis munka. Ha van rá igény, esetleg összerakok egy nagyon jól összeszedett, szájbarágós útmutatót hozzá, az elejétől a végéig, magyarázatokkal. Ha kell itt valakinek.
    gonye: tényleg ne vedd sértésnek, csak annyival, amennyit leírtál, valóban nem fognak játékok is futni. Én amúgy Flatout2-t szoktam a laposon wine-al tolni. (MSI CR600 nVidia 8200M G)

    VálaszTörlés
  6. Lemaradt: A linkelt útmutatóm már ELAVULT, nem biztos, hogy működni fog. És nem is teljes, registry buherálásról még nem ír. (Hja, akkor még én is kevesebbet tudtam róla:D)

    VálaszTörlés
  7. verona007, az nagyon jó lenne, ha tudnál írni egy ilyen részletes útmutatót:)
    Vagy ha esetleg ismersz jót angolul, arra egy link is nagy segítség lenne!

    VálaszTörlés
  8. Szia verona007,
    Dehogy veszem! Sőt örülök, hogy "beszélünk" a dologról!
    Én azért adtam ezt a címet a doksinak, mert ezzel a telepítéssel, semmi extra konfiguráció mellett, ami alatt azt értsd, hogy azt sem tudom mere van a wine.cfg, már egy ilyen kisigényű program el is indul. Sőt alap windows programok is futnak. Természetesen az más kérdés, hogyha komolyabb alkalmazást, játékot akarunk futtatni, akkor ahhoz kicsit be kell nyúlni a konfigfájlokba.
    Én is örülnék, ha feltennéd ide is a komolyabb doksit, sok embernek még vannak olyan alkalmazásai amik csak windowson futnak, és emiatt nem használja a Linuxot.
    Jómagam MicrosoftTechnetklub hallgató vagyok, de sajnos a videók megnézéséhez a moonlight nem segít, az explorer nem indul, így ezeken csak win alatt tudok részt venni. Hátha a doksid segít majd!

    VálaszTörlés
  9. Nemsokára kész leszek vele, de nem tudom, fogok-e tudni képeket rakni bele. Ha nem, akkor igyekszem szájbarágós lenni :D

    VálaszTörlés
  10. Az útmutatót elküldtem bettinának, remélem, hamar kiteszi. Azzal már komolyabb játékok is mennek, na persze nem hiszem, hogy a legújabbak is, de azért jó.

    VálaszTörlés
  11. Pont most értem haza az asszonytól, úgyhogy le lett tesztelve a script, amit tartalmazni fog az útmutatóm is. Eddig hibátlanul teszi a dolgát, mennek a játékok. És működik 1.1.18-as, 1.2.2-es és 1.3.14-es wine-al is (tesztelve ezekkel volt.) Még a laposomon is kifogástalan. (Bár természetesen a játék teljesítménye nagyban függ a géptől, amin futtatjuk. ) Úgy áll a helyzet, hogy a napokban ki is kerül. Majd várom a véleményeket, ha gond lesz, akkor pedig segítek. (De ahogy én tesztelek és útmutatókat írok, nem hiszem, hogy gond lesz)

    VálaszTörlés
  12. Előre is köszönjük :)

    VálaszTörlés
  13. 'ápp', neki én is szerfelett örülnék egy ilyennek.

    VálaszTörlés
  14. Már kint van egy ideje, nézz szét a dokumentációk között.

    VálaszTörlés
  15. @gonye

    Te írtad: "Jómagam MicrosoftTechnetklub hallgató vagyok, de sajnos a videók megnézéséhez a moonlight nem segít, az explorer nem indul, így ezeken csak win alatt tudok részt venni."

    Van másik út is, a neve VirtualBox.
    Csomagkezelőből telepíthető (az open source edition), s benne tetszőleges OS telepíthető virtuális gépre: win95 ... win7, Linux32 64 bit stb.
    A segítségével RTLMost! -ot nézünk.
    További lehetőségek: VMWare, QEMU ...

    VálaszTörlés